Tuesday, August 17, 2010

Tua itu berharga

Sedar x sedar kita da sampai 7 Ramadhan.Macam mana dgn amalan kita,masing2 boleh menilainya.Yang penting sekarang kita berdoa kepada Allah,moga2 amalan kita diterima dan bukanlah sekadar perbuatan kosong.Oklah,dan untuk Ramadhan ini jugakala sudah beberapa kali aku masak untuk familiku.(Heh,angkat bakul sorang2).Kalau dulu,aku cuma potong2 apa yg patot,kacau2 je kat dalam kuali tuh.Itupun kalau aku rajin.Kalau x..lalalala.Satu peningkatan untuk diri sendiri.Masak time bulan puasa ni agak mencabar jugak sebb :

1)Kita x boleh nk rasa makanan jadi tak tau makanan tu masin ke tawar ke,pedas ke SEDAP ke..:P
2)ATOK..yea,my most fear.hehe

Atok aku ni perempuan ye.:D.Jadi kalau mak aku x ada ataupun balik lewat dari keje,atoklah yg jadi supervisor aku kat dapur.Macam2 atok akn komen,dari potong2,siang2 sampailah tanak nasi.Kaget jadinya aku kat dapur.Bukn komen sebenarnya tuh,PETUA.Ha,itu yg best kalau masak dgn atok tapi pergerankan aku jadi slow sikit.hehe.Selama ni kalau masak ikot suka jer,rasa macm sedap kira dah ok.Rupa-rupanya ada rahsia di sebalik masakn yg kita kena tahu ye,wahai kaum Hawa :p.
-gambar hiasan-

''Orang2 muda sekarang xtau,meh atok ajar ni.......''


''sebb tu orang masak sama,tapi x sedap sebab die xtau...''(sedikit terasa di sini)


''kita kalau nk masak....kena...kalau x nnti..''

Demikianlah antara dialog yg atok akn ckp kalau masuk dapur..hehe.Ampun ya tok:p.Dan,satu lagi yng aku kagum pasal atok ni,dia selalu nagdu yang mata die dah kelabu,tengok benda pon kdg2 xnampak.Tapi setiap kali aku pegang seseuatu n aku rasa dalam jarak yg agak jaoh,mesti atok aku dapat agak apa die(xingtala contoh die ape),,aku pon ''eh atok nampak ker..'' sekadar bermonolog dalaman,tidak berani diucapkan takut2 nnti atuk terasa pulak.:-).Banyak ilmu yang aku kena kutip dr atok ni.

p/s
>Selagi masih ada rezeki,selagi umur masih panjang,hargailah orang2 disekelilingmu.Kamu,wahai penulis!
>kadang2 atok selalu nmpak aku mcm adek,adek aku mcm aku..maka,adek aku mulalah perasan yg die tu tinggi.

3 comments:

  1. salam kak mardiah ni yg mne satu ek?
    ahlul beit kak nisah?
    hee :)

    ReplyDelete
  2. hmm..tatau nk ckp camne..haha
    nntilah kiter kenal next year!..hehe

    ReplyDelete
  3. salam,,bknyerr prasan tpy kenyataan !

    ReplyDelete